tiistai 23. syyskuuta 2014

Stipendi ja hymypatsas erilaisille oppijoille

Ihana lapseni suorittaa parhaillaan ylioppilaskirjoituksiaan. Elämä näyttää, kuulostaa ja tuntuu nyt hyvältä. Aina asiat eivät ole olleet yhtä hyvin.

Lapsellani vaikeudet alkoivat ala-asteella, äidinkieli tuntui hankalalta ja matematiikka tuotti vaikeutta. Tämän lisäksi kaverit alkoivat kiusata. Opettaja ei useista vanhempien yhteydenotoista huolimatta puuttunut asioihin riittävällä vakavuudella ja otteella. Opettaja toi joko esille, ettei kiusaamista ole huomannut tai antoi ymmärtää, että eihän ne tosissaan ole, leikkiähän se vain on. Kiusaajista suurin osa tuli yläasteellakin samalle luokalle, mikä tuntui raskaalta ja epäoikeudenmukaiselta. Luokkaa yritettiin vaihtaa, mutta rehtori ei tähän suostunut. Yläasteella alkoivat hankaluudet myös englannin kanssa. Paikkakunnalta muutto helpotti hankalia kaverisuhteita. Jossain vaiheessa näistä kiusaajista oli kehkeytynyt ns. hyviä kavereita ja läksiäislahja koristaa vieläkin tyttären huonetta. Uudet kaverit onneksi löytyivät helposti ja heistä muodostui nopeasti tiivis porukka. Kiusaamista ei enää ole ollut.
Hankaluuksien rinnalle kehkeytyi pikku hiljaa kontrollointi ruuasta ja liikunnan määrä lisääntyi. Lapsi ihannoi omaa riutuvaa kehoaan, jätti syömättä ja oksensi mitä söi. Silti koko ajan, päivä toisensa jälkeen, vuosi toisensa jälkeen lapsi kävi ahkerasti koulua. Illat kuluivat läksyjä tehdessä, välillä itkettiin epäonnea ja mietittiin yhdessä miksi kaikki asiat pitää hänen tehdä niin monta kertaa ja toiset pääsevät paljon vähäisemmällä työmäärällä. Lapsen lukemiseen ja läksyjen tekemiseen käytettyyn määrään nähden arvosanat olisivat voineet lähennellä huippua, mutta toisin on käynyt.
Jossain vaiheessa lapsi kertoi näkevänsä pelkkää mustaa, mieli masentui. Oman kehon kontrollointi kasvoi itsensä viiltelyksi. Onneksi tukitoimet saatiin aluille melko nopeaan tahtiin. Psykologilla käyntejä, psykologisia testejä, mielialan vaihteluita, ylä- ja alamäkeä – siitä koostui arki. Elämä kulki eteenpäin pienin ja aroin askelin, jaettiin surua ja tuskaa perheenä, iloittiin pienistäkin onnistumisista; yhden olo vaikuttaa kaikkiin. Onneksi lapsi on koko ajan pysynyt lähellä, saa halata, saa koskettaa ja suukottaa poskelle. Eräänä päivänä myös psykologi havahtui vanhempien sanoihin lapsen opiskeluun käytetystä työmäärästä.
Kuva: Erilaisten oppijoiden liitto
Lapsi sai lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin. Tutkimukset järjestyivät lähestyvien ylioppilaskirjoitusten vuoksi nopeasti. Lapseltamme paljastui hahmotushäiriö, joka tuottaa hankaluudet koulunkäyntiin. Koulussa kukaan ei asiaa huomannut, päällisin puolin lapsi kun on aina ollut toimelias ja yritteliäs. Vanhemmatkin ajattelivat aina, että loppuvuonna syntynyt lapsi oppii hieman eri tahdissa kuin muut. Keskustelimme lapsen kanssa joku aika sitten, että jos asiassa olisi havahduttu aikaisemmin, lapsen ei ehkä olisi tarvinnut satuttaa itseään.
Jos voisin antaa koulun puolesta stipendin tai hymypatsaan – antaisin kaksi! Saman tekisin kaikille näille puurtajille, erilaisille oppijoille. Lapsi on kaikki kouluvuotensa ahkeroinut, opiskellut ja muistanut asioita äärimmäisen hyvin ja paljon. Sitkeyttä, yritteliäisyyttä ja henkistä voimaa on kysytty suuret määrät. Tästä esimerkkinä on joka päivä kouluun lähteminen vaikeuksista huolimatta!
Nyt katsotaan tulevaisuuteen avoimin mielin vaikka vielä välillä mielen valtaa ahdistus. Elämä pitää huolen omistaan, tähän on luotettava. Äidiltä huoli ei lopu koskaan, pienenkin eripuran tullessa mielen valtaa pelko viiltelystä. Oman lapsen runnellun kehon näkeminen tekee kipeää.
Nyt lapsi suunnittelee tarjottavia tuleviin ylioppilasjuhliinsa, katse on tulevaisuudessa ja hyvä niin. Neuropsykologinen kuntoutus on alkamassa. Oksentelua ei enää ole ollut, viimeisin viiltelykin jo kuukausia sitten.
Haluan rohkaista vanhempia olemaan sinnikkäitä asioiden puheeksi ottamisessa opettajien kanssa. Opettajat ovat päivittäin läsnä lapsen elämässä, he näkevät asioita eri tavoin kuin vanhemmat. Kotona tutussa ympäristössä pulmat eivät välttämättä tule esille. Pyytäkää apua, olkaa siinä sinnikkäitä. Tulevaisuudessa ei riitä erityisopetus, niin hyvää kuin se onkin, vaan myös opettajien on kyettävä huomioimaan opetuksessaan erilaiset oppimistyylit ja muokattava opetustaan kaikille soveltuvaksi.
Osaamista ei kannattaisi aina arvioida numeroin. Tarvitaan asennemuutosta siihen, että koulumaailma todella huomioisi kunkin oppilaan omana persoonallisena itsenään omine piirteineen, oppimistapoineen ja vahvuuksineen!

nimimerkki: Mamma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti