Yhteistyötä
Valtone hankkeen kanssa on tehty jonkin aikaa. Työskentely on ollut sujuvaa ja
joustavaa. Työtehtävien jakaminen on ollut selkeää, työn päällekkäisyyttä ei
ole päässyt syntymään. Tiedon kulku on ollut moitteetonta ja avointa. Olemme
yhdessä hoitaneet erästä nuorta jonka tarinaa tässä kirjoituksessa hieman avataan.
Tarinan nuori on syntynyt lähes täysiaikaisena ja normaalipainoisena. Synnytyksen yhteydessä ollut lieviä komplikaatioita. Kävelemään lapsi on oppinut reilun vuoden vanhana, konttausvaihetta hänellä ei ole ollut laisinkaan. Motoriikassa on ollut kankeutta, ketteryys on puuttunut. Puhe on kehittynyt tavanomaista hitaammin. Ennen kouluikää lapsen on ollut vaikea ymmärtää ohjeita, ryhmässä työskentely ollut vaikeaa. Lapsena hän on ollut hiljainen ja kiltti, jäänyt herkästi toiminnoissa syrjään. Viiden vuoden ikäisenä neuvolassa oli todettu äännevirhettä, kuulomuistin kapeutta sekä virheellisyyttä kieliopillisissa ilmauksissa. Tuolloin lapselle oli tehty ensimmäiset psykologin tutkimukset.
Tarinan nuori on syntynyt lähes täysiaikaisena ja normaalipainoisena. Synnytyksen yhteydessä ollut lieviä komplikaatioita. Kävelemään lapsi on oppinut reilun vuoden vanhana, konttausvaihetta hänellä ei ole ollut laisinkaan. Motoriikassa on ollut kankeutta, ketteryys on puuttunut. Puhe on kehittynyt tavanomaista hitaammin. Ennen kouluikää lapsen on ollut vaikea ymmärtää ohjeita, ryhmässä työskentely ollut vaikeaa. Lapsena hän on ollut hiljainen ja kiltti, jäänyt herkästi toiminnoissa syrjään. Viiden vuoden ikäisenä neuvolassa oli todettu äännevirhettä, kuulomuistin kapeutta sekä virheellisyyttä kieliopillisissa ilmauksissa. Tuolloin lapselle oli tehty ensimmäiset psykologin tutkimukset.
Koulu
alkoi ja ensimmäisellä luokalla tuli esille monenlaisia vaikeuksia, ohjeiden
ymmärtäminen oli vaikeaa, läksyjen tekeminen ei kiinnostanut. Hänet testattiin
uudelleen ja siirrettiin takaisin esiopetusryhmän. Esiopetusryhmässä harjoiteltiin
uudelleen valmiuksia koulua varten. Hän
sai myös esikouluvuoden ajan puheterapiaa.
Ajallaan lapsi aloitti uudelleen ensimmäisen
luokan. Lukemaan oppiminen oli vaikeaa. Hän reagoi voimakkaasti
oppimispulmiinsa, sai itkukohtauksia sekä raivareita. Oppimisvaikeuksien ohella
lapsella todettiin tunne-elämän ongelmia sekä ahdistusta kouluasioihin
liittyen. Psykologin tutkimuksissa todettiin dysfaattinen kielenkehityksen
erityisvaikeus, jolloin hän aloitti toisen luokan mukautetussa opetuksessa
pienryhmässä. Alkavan nuoruusiän
kehityksen myötä tunne-elämän pulmat korostuivat, esiintyi uniongelmia sekä
migreenipäänsärkyä. Mielialan ja käyttäytymisen pulmia esiintyi. Hänellä todettiin
lieväasteista depressiota ja masennusta.
Melkoisen
matkan tämä nuori on kulkenut melko lyhyen elämänsä aikana, saavuttaen
kuitenkin pikkuhiljaa haaveensa. Saumaton yhteistyö nuoren, perheen sekä eri
hoitotahojen kanssa on erittäin tärkeää, jokaisen työryhmän jäsenen
ammattitaitoa sekä tietoa hyödyntäen. Nykyisin tietoa onneksi jo on nepsyasiakkaiden
hoitoon liittyen. He pääsevät elämässään samalla tavalla eteenpäin, kohti
haaveitaan kuin ns. ”normaalit ”ihmiset.
Nuori on aloittanut ammattiopistonsa.
Hänen tukiverkostonsa on laaja ja erittäin tarpeellinen. Koulussa opinnoissa
tukee opinto-ohjaaja, kuraattori, ryhmän vastaava opettaja. Ulkopuolista tukea
nuori saa Valtone -hankkeesta ja hoitavalta taholta. Valtone -hanke on ollut
mukana auttamassa erilaisten lomakkeiden täyttämisessä, antanut ohjeita ja
vinkkejä kuinka kouluaamut olisi hyvä suunnitella valmiiksi, on opastettu myös
Kelan asioissa sekä raha asioiden hoitamisessa. Hoitavan tahon tehtävä on ollut
auttaa psyykkisellä puolella ja olla tukena vaikeina aikoina kun ahdistus on
ollut suuri sekä tsemppaamassa häntä kohti varmempaa itsenäistä elämää.
Tunne-elämässä on edelleen ajoittain vaikeaa, ahdistuneisuus nousee pintaan jos
elämässä tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta.
Jotta asiat hoituvat ajallaan esimerkiksi lomakkeiden lähettäminen
jonnekin, nuori tarvitsee muistuttelua, pitkäjänteistä tukemista sekä puheen
tulee olla selko suomea, että hän sen ymmärtää ja muistaa.
Itsetunnon tukeminen ja onnistumisen kokemukset ovat erittäin tärkeitä meille kaikille, jokaisessa päivässä on aina jotain hyvää!
Yhteistyöterveisin Valtone –hankkeen yhteistyökumppani
Tekstinjulkaisijan kommentti;
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti